Race at YouTube
(valitse resoluutio 1080p HD YouTubessa)
Jälleen kerran
törmättiin tuttuun Oulun trikooporukkaan Haukiputaan Jatulin uimahallilla. Team
1Life sai tällä kertaa kasaan kaksi jäsentä, kumpikin mallia jolla kartanluku
taito melkein yhteensä kolmannen jäsenen tasolla. Kisa lähti taas tuttuun
tapaan käyntiin eli kierrokset tappiin ja kohti ensimmäistä bonus rastia jolla
saisi vasta lopun kisan kartat ja pikastrategiaa luomaan. Lähtö tapahtui
pituusjärjestyksen mukaan ja yhdistelmä Tuomo & Jussi kärkeen ja me AP:n
kanssa heti perään (tässä yhteydessä kerrankin AP ikäänkuin peesasi). Koska
bojoja oli tarjolla saapumisjärjestyksen mukaan ensimmäiselle kymmennelle
tiesihän sen, että taas mennään vaahto suussa.
Vauhti oli maantie kympin tempon luokkaa, vain väline alla oli hieman tunkkasempi tavoitteen suhteen. Paksumahojen tykinkuula Kaitsu kuittas kantaan yhden valosekunnin kartanluku virheen jälkeen ja bonukselle mentiin telaketju menetelmällä.
Vauhti oli maantie kympin tempon luokkaa, vain väline alla oli hieman tunkkasempi tavoitteen suhteen. Paksumahojen tykinkuula Kaitsu kuittas kantaan yhden valosekunnin kartanluku virheen jälkeen ja bonukselle mentiin telaketju menetelmällä.
Bonusrastilla
kartta kastui jostain syystä vuolaana valuvasta hiestä ja strategia suunnittelu
tuntui ottavan ikuisuuden. Kärki Tuomo & Jussi ja Kaitsu kaikkosivat lyhyen
tuumaustaon jälkeen ja ottivat kaulaa rapiat viis minuuttia. Ensimmäisellä
rastilla törmättiin muutaman minuutin perässä Kaitsua ja todettiin, että
suurinpiirtein samalla taktiikalla mennään. Tässä yhteydessä suoritin
ykkösvoltin konttorin kautta ja pyörä kaivaitu mutaan kutakuinkin ohjaustankoa
myöten. Jalat kävivät kuulemma noin puiden puolivälin korkeudella.
Homma skulasi
kuitenkin tällä kertaa yli odotusten ja suunnistaminen vauhdissa elämän eka
kertaa tuntui suorastaan sujuvan. Strategia toimi ja pyörä liikkui. Sykkeet
koko ajan 160 tuntumilla, mutta silti nyt tuntui kroppa ottavan tuskaa vastaan
suorastaan nautiskellen. Kerrankin tuntui siltä, että nyt ollaan kisassa messissä
eikä vain läpimenoa rukoilemassa. Pari kaveria puhalteli umpeen kasvaneen
metsätien varrella ja nämä kuitattiin toteamalla, että nyt on Jatulissa
seikkailun makua. Kun oksat läpsi naamalle, pyörää kannettiin ojien yli ja
niljakkaat kivet nakkeli pyörää kuin aamuyöstä baarista kotiin tullessa todettiin
että nyt on Heksa keittänyt hyvät sopat Jatuliin, alkaa olla miltei Rokua
flaworia tässä lauantai päivän ratossa. On asenne miehillä muuttunut vuodessa,
vielä viime vuonna olis itketty kun nää uudet kengät on ravassa...
Useampaan otteeseen
Kaitsu rullaili vastaan ja huuteli, että hyvää menoa jäbät tehän otatte pojat
kohta kiinni. Parempaa kirittäjää ei olis tarvittu, kierrosluku mittari savuten juuri tuota
lähettiin tavoittelemaan.
2 tuntia ja 20 minuuttia homma toimi kuin elokuvissa kunnes rupes rastilla nro 163 tökkimmään. Tötsä piti olla jossain kangasmetsän keskellä, mutta sen verran vielä kartanluku taito hiipuili täydessä vauhdissa tällä parivaljakolla, että ei tajuttu tsekata kärpäsen kakan kokoista merkintää josta olis selvinnyt että rasti oli kukkulan päällä, muutaman sadan metrin päässä tien päästä. Jo lähtiessä oli todettu, että ammattilaiset on liikkeellä eikä kumpikaan ottanut sitten kompassia matkaan. Mitä sitä suunnistuskisassa sellasilla härpäkkeillä. Niinpä rastia etsitiin sen arvoon nähden ylimitoitetuilla ponnisteluilla ja aikaa tuhraantui. Jotta skandaali ei olis ollut jo riittävän paha, varvikon läpi runtatessa yhtäkkiä kipparin pyörän takaosasta kuului pahaenteinen rusaus. Totesin tilanteen, takavaihtaja täydellisen pirstoutumisen, arvokkaasti ja hillitysti eli nakkasin Trekin kuulantyönnön esikarsintarajan ylittävällä heitolla. Sinne meni hyvä kisafiilis ja jo siihen mennessä kasatut vajaat neljäkymmentä pinnaa.
2 tuntia ja 20 minuuttia homma toimi kuin elokuvissa kunnes rupes rastilla nro 163 tökkimmään. Tötsä piti olla jossain kangasmetsän keskellä, mutta sen verran vielä kartanluku taito hiipuili täydessä vauhdissa tällä parivaljakolla, että ei tajuttu tsekata kärpäsen kakan kokoista merkintää josta olis selvinnyt että rasti oli kukkulan päällä, muutaman sadan metrin päässä tien päästä. Jo lähtiessä oli todettu, että ammattilaiset on liikkeellä eikä kumpikaan ottanut sitten kompassia matkaan. Mitä sitä suunnistuskisassa sellasilla härpäkkeillä. Niinpä rastia etsitiin sen arvoon nähden ylimitoitetuilla ponnisteluilla ja aikaa tuhraantui. Jotta skandaali ei olis ollut jo riittävän paha, varvikon läpi runtatessa yhtäkkiä kipparin pyörän takaosasta kuului pahaenteinen rusaus. Totesin tilanteen, takavaihtaja täydellisen pirstoutumisen, arvokkaasti ja hillitysti eli nakkasin Trekin kuulantyönnön esikarsintarajan ylittävällä heitolla. Sinne meni hyvä kisafiilis ja jo siihen mennessä kasatut vajaat neljäkymmentä pinnaa.
No, yhdellä
emitillä oltiin liikkeellä jotenka AP:han saattoi vielä pelastaa teamin
tuloksen. Kannustin hakemaan isopisteiset rastit kartan toisesta laidasta ja
niin AP lähti urhokkaana sotilaana valloittamaan koko Iin kunnan aluerajat.
Soitto Heksalle ja sain kuulla, että kirittäjä-Kaitsunkin meno oli hyytynyt läheisellä
rastilla teamikaverin pusuun takavaihtajaan kiitoksena peesiavusta. Työntelin
Trekin jämät paikalle ja samalla vasta eka kerran vilaisin kelloa. Pikkuisen
hiipi ajatus siitä, että noinkohan AP kuitenkaan ehtii kaikki ne rastit
hakemaan kun aikaa oli jäljellä pikkaista vaille tunti ja maalialueelle matkaa varovaisestikin
arvioiden parikymmentä kilsaa.
Niinhän siinä
kävi, että maalialueella ehti jo pikkainen vilu hiipiä toisen 1Life edustajan
hipiään AP:ta odotellessa, sillä eihän meikäläisellä tietenkään ollut avaimia
yhteiseen kuljetusvälineeseen. Minuutit ja kymmenet sellaiset vyöryivät ja
neljän tunnin aikaraja oli jo kaukana takana. Vajaat neljäkymmentä minsaa
myöhässä AP vihdoin saapui maaliin ja oli aika selvää, että suurin osa tuskalla
vallatuista pisteistä valui Haukiputaan soihin. AP oli kuin olikin hakenut isot
rastit, mutta kotiin tulo oli ollut juuri niin tuskainen rimpuilu kun jo
aikaisemiin aloin pelkäämään.
Hyvää opetusta
kuitenkin: osa jutusta jo toimii, karttaa osataan lukea vauhdissa, pyörä
liikkuu tarvittaessa kärjen vauhtia ja rutiinit ovat alkaneet muodostua. Täysin
peestä on edelleenkin taktiikkataju ja tilannearviointi, niihin käydään
korkeakoulukurssit vielä tulevissa harjoituskisoissa. Tästä on hyvä jatkaa ja
edessä on vielä iso jytky....
HTRu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti