Olen läskimaha-puskaneiti-turboselittäjä-wannabeurheilija. Bloggaava lifestyle multi-muka-sportti. Nöösö joka ei kestä edes 24 tuntia pikku hikoilua. Viimeksi kun tuli näin paljon pataan tultiin kolme vuotta sitten AC24:stä, tällä kertaa Viron XTAR48:sta. Tunnelma jälkilöylyissä kuitenkin joiltakin osin eri, mutta kyllä tässä vanhoja tuttuja mausteitakin on löylyveden seassa. Siitä seuraavassa.
Tavarajuna Viroon
14.05
Näin ne vuodet
vain vierii ja yhtäkkiä oli taas vuosi kulunut siitä kun ensimmäinen onnistunut
48 tunnin suoritus oli teamilla kasassa Viron tuliaisina. Yhden elämän
kuvioissa tapahtui paljon muutoksia kuluneen talven aikana ja sen myötä aivan
uusi kööri lastautui taas Tallinnan lauttaan, Ulla & AP & Nöösi. Auton
väri ja merkki sentään pysyivät samana.
Jälleen kerran
Viron kisa otettiin kauden ohjelmaan sellaisena alku sesongin valmistavana
harjoituksena ja samalla vielä vähän niin kuin sisäänajo turneena Ullalle tähän
maineikkaaseen teamiin. Maineen laadusta tai määrästä ei tässä yhteydessä
kommentoida. Viime vuodesta oppineen kisa-alueelle mentiin osissa paloitellen
matka Oulu-Jyväskylä ja Jyväskylä-Ontika. Myös majoitukseen panostettiin ja
kisamestari Heigo vinkkasi meille loistopuitteet seikkailijoiden akkujen
lataamiseen ja kamojen bunkraamiseen ex-alppihiihtäjä Kalle Palanderin
pariskunnan vasta osittain hiljattain valmistuneeseen kartano majoitukseen. Tästä
matkan osiosta olikin muodostuva eräs yhren elämän mittasuhteet täyttävistä
elämyksistä.
Niin siis vähän
toista päivää kisapaikalle matkattiin ja täytyy sanoa, että suomen alku kevään sää
korreloi tällä kertaa hyvin joukkueen sisällä poikivan tunnelman kanssa. Uuden
kokoonpanon kanssa ei ainakaan matka käy tylsäksi ja muutamia ehkä
pidemmällekin elämään jääviä lausuntoja saatiin verbaali voimistelussa
muotoiltua. Muunmuuassa autoa purettaessa kohteessa AP motkotti ettei saa
kamoja takapenkin takaa kun hujoppi vetää etupenkin takakonttiin kiinni johon
allekirjoittaneen oli pakko todeta, että mitä tuollainen pygmi mitään isojen
poikien leluista mitään tietää. AP:n vastaus ”notta tollasella kykloopilla ole
mitään suun soittamista asiasta” mietityttää minua vieläkin, että minkä
korrelaation se noista kahdesta sanasta löysi? No, tää ei varmaan ihan aukea ulkopuolisille
tähän kirjoitettuna, mutta väsyneenä vuorokauden ajamisen jälkeen tuollaiset
jutut vain hitsasivat porukkaa kasaan kuin hitsauspilli.
Kalle P otti
rennon iloisesti vastaan meidät majoituksessa ja palvelu oli sanalla sanoen
kohdillaan. Potkittiin palkinto Audien renkaita ja pakollinen ryhmis kuva
isännän suurimman ylpeyden, CCCR:n suurimman lahjan ihmiskunnalle Ladan edustalla.
Isännällä on touhugeenit edelleen tallella kun majoitusrakennuksen remppaa
väännettiin aina puoleen yöhön saakka. Silti hyvät unet saatiin alle ja aamulla
herättiin ihan oikeaan aamupalaan ja maalaistalon tunnelmaan.
Lähtöpäivä 16.05
Aurinko möllötti
täysin kirkkaalta taivaalta ja lämpötila hilautui koko ajan ylöspäin. Isäntä
lupasi meidän levitellä kisa kamat terassille ja siitäkös yksi kartanon tilus
saatiin taas täyteen seikkailu-urheilu aiheista tilpehööriä. Jostain nurkasta
tulee varmaan vastaan vielä vuosienkin päästä yksi geeli pakkaus. Huvittavaa
sinänsä, nimittäin jatkotarinan osalta, ensimmäistä kertaa valmistauduttiin
niin hyvin kisaan että jopa hinaus välineitä pyörien välillä tuunattiin ja
testattiin. Tämän uuden, suorastaan harkitsevan ja ennakoivan elementin toi
kyllä Ulla tähän poppooseen.
Kuten lukija voi
tästä kaikesta päätellä tähän lähtöä edeltävään hetkeen mennessä kaikki oli
enemmän kuin pulkassa onnistuneen kisan osalta. Tähän hommaan on jo sillä
tavoin päässyt sisälle, että jopa nuo kisan alun hässäkät tuo mukavat vibat ja
mieli oikeasti halajaa kärsimysten mutaiselle areenalle. Maailmankaikkeuden
perimmäinen tarkoitus on kuitenkin opettaa ihmiselle kuinka pieni oletkaan ja
siksi erään ihmispoloisen kroppa oli kohta hajoaman noin 24 tuntia myöhemmin…
Lähtö 16.05 klo
19:00
Poppi raikaa
ämyreistä ja toistasataa päistä ääriurheilijaa ryntää prologin karttoja
hakemaan yllättävän ison yleisön äimistellessä touhua. Ensimmäinen kartta
näyttää taas ratamestarin kieron luonteen ja läpyskässä on vain kisakeskus,
rastiympyrät ja pohjoisviivat. Muuten pelkkää tyhjää. Just. Tuttu taktiikka
1Lifessa, seurataan muita! Ja aivan, näinhän sitä saa porukan hajoamaan
jatko-osuuksille kun leimauksiin jonotetaan kuin Kim Jonin haudalle. Käpälät
rullaa kuitenkin ja pyöräily osuudelle ihan ok asemista. Tässä onkin tärkeätä,
ettei missaa yhtään minuuttia kun on enää 47 tuntia ja 35 minuuttia kisaa
jäljellä.
II osuus klo 19:35
Ja sitten
tubeless taas laulamaan. Tänä vuonna kisaformaatti oli karttojen osalta hieman
erinlainen ja koko kahden päivän kisa käytiin käytännössä yhdellä kartalla.
Johon rastit piti tuttuun tyyliin itse piirtää kisakeskuksen mallikartoista,
mutta tällä kertaa koko vuorokaudelle kerralla joka oli suunnistajalle aika
haasteellinen urakka. Vinkki vitonen, tällaiseen kisaan kannattaa varautua
kahdella eri värisellä tussilla. Voi nimittäin merkata sen toisen päivän rastit
eri värillä ja ei sitten näkökentässä vilise koko euroopan ja vuoden vertaiset rastiviikkojen
merkinnät. Jalat pyörii, ilma lämmin kuin
karhun hönkäys ja into piukeana kun vihdoin taas mennään eikä meinata.
Klo. 24:00
Nyt on tunkattu
vauhdilla. Neljä tuntia ja 104 kilometriä filitsolla. Yhdessä palotornissa
kiipeilty ja yhtä lukuun ottamatta kaikki rastit haettu. Tiesimme menevämme
kärjen vauhtia. Vain yksi pieni pummi, muutoin loisto suorittamista. Kipusin
torniin hiukka muiden jäljessä ja siitähän saa tietenkin vittuilut niin
teami kavereilta kuin TV kuvausryhmältä. On tää palkitseva laji, yhteisöllistä
kuin halon hakkuu. En viitsinyt avautua, että pientä ongelmaa sarana osastolla
käpälässä. Jokin juilii etureidessä, mäessä ei pysty vääntämään. Tana, tää on
mun vahva laji mitä jää jäljelle jos tämäkin brakaa? Kaljuuntuminen? Ensimmäinen
naula arkkuun tömähtää pohjaan saakka.
Osuuden loppuun
reippaasti ennen sulkeutumisaikaa (sama kisaformaatti siis kuin viime vuonna,
osuuksien sisällä mahdollisimman paljon rasteja, ylimenevästä ajasta
sakotetaan). Ehditään ottaa hyvät levot ja syönnit plus miettimään strategia
ennen seuraavan pitkän trekki osuuden alkua. Eli pidetään ruotsalainen palaveri
jossa löydetään kaikki vaihtoehdot eikä tehdä yhtään päätöstä. Tästä toinen
naula arkkuun. Kisan myöhemmin voittava joukkue kehuu meidän vauhtia. Pitäiskö
hälyytyskellot soida kun entinen maailmancupin hiihtäjä kehuu normitallaajan
nopeutta?
Klo 01:00
Mihin ne menee?
Haetaanko kauemmat rastit? No seurataan vähän matkaa. Hyvä strategia, kannattaa
juosta perään Vaarojen ultramaratonin voittajan, maailman cup hiihtäjän ja ties
minkä über suorittajan perässä. Vauhtia pitää siihen malliin, että Ulla ja AP
suorittaa vaatteiden vähennyksen vauhdista kun ei voi pysähtyä, muuten katoaa
perävalot (kaikilla siis oikeasti kypärässä taaksepäin näyttävät varoitusvalot).
Mietin itsekseni, että pysähtyen tuohon operaatioon olis menny 42 sekuntia, nyt
juosten kymmenen minuuttia.
Jalkaa brakaa, ei
niin paljon kuin polkiessa mutta jokin hinnaa silti. Rupee ottaa pannuun.
Tetsataan toista vuorokautta tänne, pantataan talo jotta saadaan katettua
kaikki kamat ja muut kulut ja muutaman tunnin jälkeen leviää kroppa. Just
siihen tilanteeseen teami kaverit tuumailee takana, että kun saatas tuo kippari
pysymään valojen perässä. Eräs mietitty strategia taolla oli (josta ei siis
tehty päätöstä kuitenkaan) että säästellään minun kinttua jonka ongelmat oli
pakko tunnustaa. AP erehtyy sanomaan tuon ääneen ja jokin naksahtaa. Selevä,
minähän pysyn.
Sen jälkeen metsä
on täynnä Ruuska nimistä hirveä. Pusken läpi ojien, kuoppien ja kai näin
jälkikäteen tuumien pikkaisen tiheän metsän kuin idän pikajuna. Nyt ei jää
perävalot. Nyt rupee jäämään perävaloja, taaksemme nimittäin. Nyt rupee
kuuluumaan toisenlaista keskustelua takaa, ei pysy perässä, en oo koskaan menny
kisassa näin lujaa. Jaaha, ei kelpaa tänään sitten mikään.
Klo 03:00
Ne kaksi alun
perin suunniteltua rasti on nyt haettua alle kahden tunnin puolimaratoni ajassa,
mutta pikkanen ongelma ettei enää tiedetä missä ollaan. Nyt olis hyvä pysyä
edelleen niiden perävalojen perässä jotta päästään taas tästä ryteiköstä
kartalle. Kirsikaksi kakkuun Ulla parkaisee takana, nilkka muljahtaa. Tää on
sellainen emäntä, että tässä tilanteessa luovuttaa vaan vähän kamoja
allekirjoittaneelle kannettavaksi ja sanoo notta ny ei pysähdytä jotta menee
tunto jalasta. Ja kun kerran kipparilla on höyryjä, pysyy nyt vain niiden
valojen perässä. Ja ravaaminen hirvellä jatkuu. Teami tulee jossain perässä,
koittaa nähdä meikäläisen perävalon. Tätä kun jatkaa neljättä tuntia ja
pikkasen kipeellä jalalla niin arvatkaas mitä tapahtuu? Rupee himmeneen omat
ajovalot.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti