Team 1Life
siirtyy taas uudelle alueelle jossa ”man has been before”. Aloitamme juttu
sarjan välineistä ja laitteista joita käytämme kisoissa tai saamme muuten vain kokeiltavaksemme.
Testit ovat erittäin ammattitaitoisesti toteutettu (työskentelemme yhteistyössä
mm Nasan, Nysän ja WWF:n kanssa), täysin puolueellisia ja kuvastavat vain sitä
miten keskimääräistä heikompi urheilija ja elämän taidoiltaan vajavainen
selviytyy kyseisillä välineillä. Jos käytät näitä pohjana omille
ostopäätöksille omapahan on konkurssisi. Saatat tosin tehdä sen hymyillen…
Happy ending
Mikä herättää
enemmän mielenkiintoa kuin parinsadan tuhannen taalan urheiluauto? Vanha pappa
mopolla, lapsi katras pyörillä ja juppi bemarissa tuijottavat kuin aaveen
nähneenä. Ja jokaisella tuntuu tänään olevan hymy päivä. Kinneri tuntuu olevan
hyvä valinta siihen?
Niin, tässä
menneenä viikonloppuna teamin urheilulliset suoritukset ikään kuin eriytyivät.
Olen varma, että parivaljakko Hokkanen & Valtanen sulostuttavat blogiamme
pian tyhjentävällä tarinalla Seppo Mäkisen organisoimasta erinomaisesta Muddy X
VI:stä, mutta joukkeen kippari päätti noudattaa samana päivänä vanhaa hyvää
treenaamiseen sääntöä ”hämmennä treenaamistasi uusilla ärsykkeillä jos haluat
kehittyä”. Vilkaiskaa näitä kuvia ohessa ja sanokaa minulle jos tuollainen
banaani tiellä hämennä niin itseä kuin muita tiellä liikkujia niin mikä sitten?
Tää on niin burning platform...
Polkupyörä on
kehittynyt konseptina itse asiassa säälittävän vähän sitten kun tuijuimmat
reseptit karsitiin pois. Niin kuin esim ne pakettiauton korkuiset kiekot ja
umpipuu rattaat. Kaksi samankokoista kiekkoa, välissä polkimet ja voima
vetävään renkaaseen ketjulla. Kaikkea on säädetty ja osa tekniikasta on
siirtynyt sähköön ja hydrauliikkaan, mutta perus kokoonpano on sama.
Paitsi, että joku
honasi että voishan sitä polkea jalat edelläkin. Silleenhän sitä lähdetään
näistä karkeloista lopulta kuitenkin. Syntyi nojapyörä. Sen etuina on tuettu,
rento ajoasento, parempi ilmanvastus ja erottuminen kaikista säälittävistä
sukkahousu hifistelijöistä. Kun tuohon päälle laitetaan kuori ollaankin
välineessä jonka yhren elämän kippari sai nautiskeltavakseen siis menneenä
sunnuntaina.
Pieter fixaa voimansiirtoa hujoppi asetuksiin
Houston, we are ready to launch
Suomalaistunut
Pieter duunaa näitä pikkaisen eri kaavalla ihmisvoimin liikkuvia himmeleitä
suomeen konseptilla jossa kiinnostuneet voivat liisata hyvin kohtuullisin
kustannuksin vuodeksi välineen itselleen. Tämä siinä tilanteessa jos kyseiseltä
alueelta löytyy kiinnostunut yritys joka on valmis maksamaan kinnerin
tarjoamaan laajan pinta-alan käyttämisestä heidän mainoksiinsa. Päivän ja sadan
kilsan kokeilun perusteella, voin sanoa että ainoa joka todennäköisesti
kiinnittäisi vielä enemmän huomiota liikenteessä olisi joulupukki bikineissä ja
kameli alla.
Im singing in the rain...
Laite herättää
ensimmäisellä kerralla pelonsekaisen tunteen, että tuohonko pitäisi ahtautua?
Kaikki on perinteiseen tottuneelle fillaroijalle uutta: ohjaus tapahtuu
kahdesta sivuilla olevasta kahvasta kuin hävittäjäkoneessa (toista työnnetään
eteenpäin ja toista vastakkaiseen suuntaan) ja noihin kahvoihin on integroitu
sekä jarrut (myös seisontajarrut!) ja grip vaihtajan pyöritettävä namiska.
Polkimet on jossain syvällä kaukana edessä ja ainakin meikäläisen 188 sentin
ruodolle makaava penkki piti asettaa niin alas, että jalat osoittivat
käytännössä hieman ylöspäin. Sisällä istutaan kuin formula autossa, tunnelma on
todella tiivis ja näkymä ohjaamosta uljaan näköinen kun keltainen suippo keula
katoaa jonnekin kaukaisuuteen edessä. Koppa päälle ja laite on kuin raketti
maantiellä. Design hakee vertoja jollekin 1930 luvun kilpa-autoille. Jos tämä
ei sykäytä niin olet kuollut.
Lähdin lenkille
koleana, mutta kauniina syksyisenä päivänä. Matkalla näin yhden mummon
tiputtava veskansa kun tämä kääntyi katsomaan ”notta mikä sieltä tuloo”, pentujen
muodostavan parikymmen metrisen jonon laitteen perään muutamaksi kilsaksi ja
mihin tahansa pysähtyi jengi tahtoi saada kuvan tästä ihmelaitteesta. Kaikkia
vastaantulijoita hymyilyttää ja niin tekee itselläsikin. Meno on tasaisella
mahtavaa ja mitä alamäessä hiuksia nostattavaa. Tämä menee lujaa ja vauhti
tuntuu myös siltä miltei asvaltin tasolla lasketellessasi. Ilmanvastus on niin
pieni, että kerrankin tuulesta ei tarvi välittää tuon taivaallista. Välillä
ripsi sadetta, mutta ei haittaa kun iso banaani kuori suojaa. Samoin kylmyys ei
tunnu missään. Tällä pitäis lähteä kokeilemaan 24h ennätys, voit nimittäin
laittaa voileipäkakun ja termarin viereesi ja tirpoa noita naamariin sen
kummemmin pysähtymättä. Jalat kyllä varsinkin aluksi puutuu ennen kuin ergonomiaan
tottuu ja neljännen tunnin kohdalla häntäluukin, mutta muuten ajoasento on ihan
eri rento kuin maantie kilpapyörällä yms. Tällä ei malttais pysähtyä.
188cm ja 82 kilo läskiä on paljon tavaraa pienessä tilassa tällaisessa tuubissa
Ja tuonne James Bondin iltapuku ja salkku
Hävittäjän ohjaamo, ohjaus kahvat näkyvät alhaalla sivuilla
Ajoin 3:40h ja
siinä ajassa 102 kilsaa. Tiedän, että tavallisen ja nojapyörän nopeuseroista on
taitettu peistä niin kauan kun niitä on ollut, mutta ainakin tuon perusteella
voin todeta että kyllä tässä tasaisella Oulun pannukakku maisemassa painaa
lujempaa kuin yksin maantiepyörällä ilman porukan peesiapua (minunhan se pitäis
tietää kun jätkät on nimenneet ”tail man:ksi”). Mäet on yhtä tuskaa, mutta sen
voi kääntää myös toistepäin: missään ei saa näin makeeta takareisi & pohje &
pakaralihas treeniä kuin tällä laitteella jo pienessäkin mäessä.
Jarrut on
tehokkaat, mutta sinun täytyy huomioida että ne vaikuttavat erikseen kumpaakin
eturenkaaseen erikseen. Tuota voi kyllä myös hyödyntää tiukoissa käännöksissä
kun jarrutat vain sisärenkaan puoleisella jarrulla. Ajoreittiä pitää
suunnitella hieman enemmän, sillä pakittaminen on hankalaa (onnistuu kyllä
lattiassa olevan reiän kautta jaloilla maasta työntämällä) ja kääntösäde on
suhteellisen iso. Tietyissä tilanteissa laite tuntuu myös vähän kiikkerältä ja
edellisenä iltana joku vuokraaja olikin lipannut laitteen kovassa vauhdissa ja
sateessa. Ilmeisesti tiemerkinnöistä eturenkaat olivat lähteneet luistamaan
jarruttaessa sivuittain ja uudestaan pitoa saadessaan mankeli oli kelannut
melkein ympäri. Tämä teki meikäläisen ajamisesta seuraavana päivänä siinä
mielessä mielenkiintoista, että myös sivupeili oli tuossa rytäkässä rapsahtanut
pois ja kuten kuvista voi päätellä näkyvyys taakse on kutakuinkin nolla tuolla
set-up:lla.
Sisällä on jonkin
verran meteliä ja ulkomaailman havainnointi välillä vaikeaa, mutta toisaalta
jotenkin tällä tiirailee maisemia mielikseen ja kokee tutut seudut ihan uudella
tavalla. Maantiellä autojen ohiajon tuulen virrasta ei tarvi välittää tuon
taivaallista ja itse asiassa 90% himmaa vauhtia ihan vaan nähdäkseen mikä piru
täällä matelee tienreunassa…
Kippari kävi niin kuumana, että syyläri suli
Kyllä se on vaan
ihmiset niin, että välillä kannattaa rikkoa opittu kaava, mennä ulos omalta
mukavuusalueelta ja rikastuttaa elämää taas yhdellä uudella kokemuksella. Tämä
oli lähtö tilanne yhden elämän pojille seikkailu-urheilun aloittamisessa ja
tällainen laite jos mikä tarjoaa juuri sellaista kattausta jota ei joka päivä
näe ja koe. Hymyilyttää vieläkin, naapurit katsoo säälien meikäläistä että
mitähän seuraavaksi ja jos mahdollisuus tulee niin lähden tuolla tuubilla heti uudestaan
baanalle.
Niin ja ne reidet
ja pakarat kiittää tänään. Järkytys meni perille, taas kehitytään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti